سبد خرید شما خالی است.
شاتون برای موتور بیل مکانیکی ولوو
نام محصول: شاتون بیل مکانیکی ولوو
ویژگی های کالا
برند ولوو
مناسب برای بیل مکانیکی ولوو
...
قطعا گیربکس ولوو یکی از مهمترین بخش های موتور می باشد که کوچکترین اختلال در آن باعث اختلال در حرکت وسیله شما می شود. تهران ولوو مجموعه ای است که شما می توانید برای خرید انواع گیربکس ولوو از آن مشاوره گرفته و محصول خود را سفارش دهید. این مجموعه نمایندگی فروش محصولات ولوو در ایران است که محصولات این شرکت را بصورت کاملا اصل و اورجینال به سراسر کشور عرضه می کند.
همین حالا محصول مورد نظر خود را از اینجا سفارش دهید
شما می توانید برای سفارش گیربکس ولوو و اجزاء آن با شماره های زیر تماس بگیرید:
02155408697
09355412484
در ماشین های سنگین ولوو مانند کامیون، بیل مکانیکی، لودر، دامپتراک ولوو و … موتور و قطعات آن نقش و اهمیت بسیاری دارند. این قسمت مهم دارای سه بخش است که این سه قسمت از عوامل اصلی حرکت وسیله می باشند. این بخش ها عبارتند از: گیربکس موتور ولوو ، کلاج و دیفرانسیل.
[ez-toc]
گیربکس یک قطعه مکانیکی است که برای افزایش نیروی خروجی یا تغییر سرعت موتور استفاده می شود. شفت که یکی از لوازم موتوری ولوو می باشد، به قسمت انتهایی گیربکس متصل می شود و از طریق پیکربندی داخلی چرخ دنده های گیربکس نیروی خروجی برای حرکت را فراهم می کند. چرخ دنده ها بر روی شفت سوار می شوند و به کمک یک بلبرینگ غلتک مانند حول آن دوران می کنند. سرعت موتور نیز به کمک چرخ دنده ها تعیین خواهد شد.
اساسی ترین تعریف برای گیربکس می تواند این باشد که این قطعه به اصطلاح یک قطار دنده ای یا یک واحد مکانیکی یا قسمتی است که دارای چرخ دنده های یکپارچه و هماهنگ در داخل یک محفظه می باشند. به عبارت دیگر از نام این قطعه می توان فهمید که محفظه ای حاوی چرخ دنده است(گیر به معنای چرخ دنده است و باکس به معنای محفظه).
عملکرد گیربکس به این صورت است که حین رانندگی با وسیله نیرو و سرعت موتور را تامین کرده و آنرا تغییر می دهد. همچنین از عملکرد گیربکس می توان به عنوان یک روش مکانیکی نام برد که انرژی را از یک قطعه به دیگری منتقل می کند. نکته جالب توجه درباره گیربکس موتور ولوو این است که افزایش نیرو با کاهش سرعت تقریبا بصورت همزمان اتفاق می افتد.
گیربکس تنها در ماشین آلات سنگین بکار نمی رود. این قطعه در تجهیزات صنعتی، در قطعات خودرو و تقریبا در هر فرایند انتقال قدرتی که با حرکتی دورانی نیاز به تغییر در گشتاور و سرعت دارد.
متریال و جنس قطعات داخل گیربکس باید بسیار سخت و مقاوم در برابر آسیب باشند تا به خاطر فشار سنگینی که به آنها وارد می شود دچار خرابی نشوند.
مانند هر قطعه ای گیربکس نییز دارای انواع مختلف است که هر کدام برای ابزار خاصی مورد استفاده قرار خواهند گرفت. انواع گیربکس عبارت است از:
این نوع گیربکس معمولا در خودروها و ماشین آلات سنگین گران قیمت استفاده می شود. در این نوع از گیربکس ها نهایت نسبت انتقال چرخ دنده ها تنها با فشار دادن پدال گاز حاصل می شود و راننده تنها باید حالت رانندگی اش را انتخاب کند بدین مفهوم که به جلو یا عقب حرکت می کند؟ می خواهد پارک کند یا ساکن سرجای خود بماند؟ در این زمان نهایت نسبت انتقال چرخ دنده ها در محفظه گیربکس ولوو بصورت خودکار بدست می آید. خودروهای دارای گیربکس اتوماتیک نیازی به پدال کلاچ ندارند و تنها دارای دو پدال گاز و ترمز می باشند. دو نوع گیربکس اتوماتیک متداول داریم:
در این نوع گیربکس ها که گیربکس های خورشیدی یا اپی سیکلیک هم نامیده می شوند، از چرخ دنده های خورشیدی به همراه رینگ های حلقوی و یک حامل استفاده می شود. شفت کلاچ به چرخ دنده خورشیدی متصل شده که ثابت هستند و همراه آنها تعدادی رینگ حلقوی کوچک نیز هست که حول محور آزادانه در حال چرخش هستند. چرخش این رینگ ها به وسیله حامل تامین می شود که به شفت اصلی متصل است.
این نوع از گیربکس، نوع خاصی است که عملکرد آن بر اساس یک مایع است. در این نوع گیربکس از یک پروانه، یک توربین، یک مایع فشرده شده و یک استاتور برای بدست آوردن سرعت و نیروی لازم توسط پدال گاز استفاده می شود. پروانه به شفت موتور متصل است و استاتور در بین آنها قرار گرفته است. توربین به شفت خروجی وصل شده و یک استاتور نیز در بین آنها برای هدایت جریان مایع ورد نظر قرار گرفته است.
این نوع از انواع گیربکس در اکثر خودروها و همچنین ماشین آلات سنگین به علت هزینه پایینی که دارد مورد استفاده قرار می گیرد. در این نوع گیربکس ولوو از چرخ دنده ها و قطعات محدود تری استفاده شده است. همچنین جا به جایی چرخ دنده ها و نسبت انتقال، کاری است که بصورت دستی و با کمک اهرم توسط راننده صورت می گیرد. این نوع از گیربکس موتور ولوو همواره نیازمند پدال کلاچ است. گیربکس دستی دارای سه مدل متداول است:
این مدل، قدیمی ترین و ساده ترین نوع گیربکس ولوو است. در گیربکس مش کشویی چرخ دنده ها و شفت اصلی در یک مش نیستند. بدین معنی که به یکدیگر وابسته نیستند و بر روی محور ثابت تنها یک چرخ دنده وصل شده است.
این نوع گیربکس نوع اصلاح شده ای از گیربکس مش کشویی است و محدودیت های نوع قبلی را برطرف کرده است. تمام چرخ دنده ها در این نوع گیربکس و شفت ها با یکدیگر هستند. البته این نوع از گیربکس کمی پر سر و صداست زیرا عملکرد شفت ها حین جا به جایی با یکدیگر همزمان نیست.
آخرین نوع گیربکس های دستی گیربکس سنکرومش است که مشکلات دو نوع قبلی را ندارد. این نوع گیربکس نرم است و هنگام حرکت و جا به جایی چرخ دنده ها صدایی ایجاد نمی کند و این به خاطر استفاده قطعاتی به نام قطعات سنکرومش در آن است. این قطعات به شفت ها کمک می کنند تا بصوت همزمان کار کرده و صدایی ایجاد نکنند.
همانطور که از اسمش پیداست، این نوع گیربکس قسمتی از عملکردش بصورت خودکار می باشد اما راننده همچنان باید بصورت دستی به تعویض دنده ها بپردازد. این نوع گیربکس ها در وسایل و خودروهایی استفاده می شود که معمولا از گیربکس دستی استفاده می کنند با این تفاوت که سیستم کلاچ آن ها اتوماتیک شده است. با این وجود در برخی از خودروها این سیستم خیلی به سمت سیستم اتوماتیک حرکت کرده و شبیه آن شده است.
انواع قطعا اصلی گیربکس موتور ولوو به شرح زیر است:
این محور به عنوان شفت یا محور خروجی در گیربکس به کار گرفته می شود. این شفت معمولا با شفت یا محور شمارنده موازی است و در روبروی محور کلاچ قرار دارد. تغییر در حرکت دنده ها معمولا از طریف این محور اتفاق می افتد چراکه اغلب به اهرم دنده متصل است.
این شفت وظیفه رساندن خروجی موتور به گیربکس را دارد. درگیر شدن و جداشدن خروجی موتور به کمک این محور رخ می دهد.
محوری است که خروجی موتور را از طریق آن و به کمک سیستم مش چرخ دنده ها بر روی شفت های دیگر به مور اصلی منتقل می شود.
حلقه هایی هستند که دارای دندانه های متعدد می باشند که با دیگر دنده ها بر روی شفت های مختلف در حال چرخش هستند. به منظور حالت های متفاوت در چرخش بین دو محور این دنده ها انواع مختلفی دارند:
قطعات خاصی هستند که در گیربکس های مدرن امروزی مورد استفاده قرار می گیرند. گیربکس هایی که جا به جایی دنده ها را آسان و بی صدا انجام می دهد و این امر به سبب همزمانی حرکت شفت ها می باشد.
این اهرم قطعه ای است که حرکت آن توسط اپراتور یا راننده انجام می شود تا دنده ها جا به جا شوند. حرکت این اهرم به شکل ویژه و خاصی طراحی شده است.